Thursday, May 21, 2009

respon..guru diminta melakukan anjakan paradigma kerja..hmm??ape lagi ye yg nak dianjakkan??

emmm..respon aku pada tajuk berita arini..guru diminta melakukan anjakan paradigma terhadap kerjaya cikgu...emm..act..bkn stakat anjakan paradigma je...bagi aku..perkataan tu dah lama dan zaman sekarang mgkin perubahan yg dilakukan lebih daripada sekadar anjakan paradigma...ape ek..perkataan yang lagi advand daripada ni??ha...lonjakan saujana..itu yg sebaik2 nyer..hehehe...
Jadi..tugas guru sekarang memang melonjak2 la saujananya daripada dulu...bukan nak merungut..cuma nak kasi info..ape tugas guru sekarang....cane nak gtau ek...tapi aku teringat kak yam ckp ptg tadi...''..keje ape ckgu xtau buat??..sume tau buat..keje bomoh pun ckgu pandai gak "...hehe..gelak je aku yg dengar..ni msti respon hal histeria kat skolah aku tu..yelah..ustaz kt skolah aku tu..bkn stakat part time..tapi full time usaha pulihkan dak2 histeria tu..pagi petang..degil sungguh objek halus tuh...huhu..xnaklah cite hal tu....seram plak rasanya...tapi..itulah tugas guru,,bkan stakat ibu dan bapa..tapi merangkap segala2nya...first..mengajar dalam kelas...itupun bkan nonong msuk kelas trus ngajar..sblum tu wat persediaan..lesson plan...induction set..nak tarik minat students lah konon..power point presentation..cari video..pic yg menarik supaya budak faham..ambik masa gak tu.ngadap laptop..masa nak santai2 pun dah xde..tv pun dh lama x tengok..huhu..pastu dalam sehari purata 6 waktu mengajar..(3 jam)..dok bercakap dan yg penting x boleh duduk..kena berdiri..pastu x termasuk keja2 perkeranian...especially..setiausaha..hehe..lagi cemerlang daripada org yg mmg keja dia setiausaha..wah2 perasan..pastu..tukang masak...tlg msak untuk students time program tido skolah..peneman tido..pastu tukang fotostat..tukg stepler..drive bwak budak balik..mengecat kelas..jahit langsir kelas...antar surat amaran kat budak ponteng kelas..gunting rambut students..kejar budak2 yg ponteng skolah..perbaik pagar yang diorg gunting tuh..dan yang terbaru...soal jawab dengan makhluk halus yg mengganggu bdak2 sekolah..hmm..extra oradanary kan??kan??mgkin ade lagi tugas yg aku lupa nak sebutkan..dan secara peribadi...aku x kisah..selagi termampu aku buat..cuma yang tak best xramai students yang menghargai kepayahan tugas2 guru nih..bukan nak mimnta apa..cuma hormat dan jalankan tanggungjawab sebagai pelajar..maksudnya..blajar lah bersungguh2..penat je datang sekolah..tapi ponteng kelas..main2..keja x siap...(bala, selan, sunderesan..tolongla berubah..sakit jantung cikgu masuk kelas korang..)..wan..azmi..asyraf..study ok..nk pmr dah..zabidi lak..taubatlah...ape nak jadi ni...huhu...harapan aku pada student2 aku moga diorg berjaya dunia dan akhirat..akhir sekali..CERITA INI REKAAN SEMATA2..tiada kena mengena dengan yg hidup atau mati..jika ada hanya kebetulan sahaja..hehe..siapa makan cili dialah rasa pedasnya..

1 comment:

  1. aku dah merasa jd bomoh..hg belom..hakhakhak..
    erm..tu la wei... penat aku prepare nak mngajar kat budak2... penat aku explain kat budak2.. tp yg ada rupa jgak dipuja..yg mngajar malas2..yg reti riso smua benda..xreti nak power point or pape dah.. nak wat mcm mna..dunia dah nak kiamat.. smua ikut nafsu... cewahhhhhhhhh...puitis lak aku hakhak..

    ReplyDelete