Tuesday, June 2, 2009

At last...i'm happy too......

hmmm...why?..mesti semua nak tahu kan...hmm..ade sebab peribadi dan bukan peribadi...hehe..aku bercuti dengan dipenuhi tugasan unuk menyemak kertas ujan pertengahan tahun Sains ting 3..huhu..untuk pengetahuan anda semua..aku ditanggungjawabkan mengajar sains tingkatan tiga untuk 3 kelas pertengahan..mean..kelas ranking ke3,ke4,dan ke 5...sumenya ade 6 kelas..aku pun tak tahu kenapa aku diberi kepercayaan untuk mengajr budak-budak kelas periksa ni...sbb aku ni guru baru posting...xde pengalaman pun..lagipun aku xde basic bio lngsung..korang pun tau kan..sains ni lebih kepada bio..pastu yg xbest..budak2 ni pun mmg hard core...ckgu2 senior dah g tau...bdk pmr tahun ni less motivation..

Jadi...pada 28/5/09 yg lalu..budak2 ni wat periksa sains....oleh sebab dah lewat..so aku simpan je skrip jwapn diorg tu..time cuti ni baru nak check...aku mula berminat menyemak kertas diorang ni pada hari isnin pagi...bermula dengan paper 2...u know what...untuk kelas 3m yg berjumlah 18 scrip...aku semak x smpai 30 minit pon....huhu..dasyat x??ini kerana almost all of them mmg x jwb soalan exam tu pun...mrkah paling tinggi 12...markah zero pun ade...oku mmg dah tepuk dahi...tapi mengenangkan ini kelas second last...xpe2..aku menyedapkan diri aku...then aku ambil masa dalam 1 jam check papaer 1...dalam 80 scrip sumenya...ini guna teknik lubangkan kertas jawapan je..pastu tanda klu ade btul...alhamdulillah..untuk paper 1 ni..kebanyakkan dapt 20 keatas daripada 40 soalan..

kemudian pada hari pada malamnya aku mula menyemak script jwpan paper 2 kelas 3 intan..third last class....mmg kecewa...daripada 60 markah...kebanayakkan cuma dapat 15-16..tak kurang dapat1,2,3..huhu..aku dah risau...mati aku...ape nak jwb ngan KP (cik niza)..GK sains...and even pengetua...huhu..aku dah mls nak check..aku layan YM....sembang ngan k.Bani (dulu k.bani ngajar sains form3..now ngajar bio..kira dia ni ckgu berpengalaman dlm bidang sains)....tau x k.bani kata ape??hehe..standardah tu...kelas no 4,5..hehe..lega gak aku..bkan aku nak meredahkan diorg yg kelas blakang ni...tapi atleast kesalahan bkan 100% atas bahu aku...(just diorg ni mmg mls belajar...suke ponteng skolah..latihan tubi lgsung x wat..siap buli ckgu lagi)...k.bani bagi cadangan kt aku supaya ajar diorang cara naka jawab soalan dalam bahasa melayu...sbb nanti trayer n PMR dwi bahasa...bila difikirkan..betul gak..budak2 ni sbnarnye x faham solan nak ape sebab in english..jadi aku rasa pasni kelsa intan n mutiara..aku akan ajar fully malay...yang penting terminologi n kefahaman diorg..ape2pun diorg ni kena lulus exam..because target JPN100% lulus...bukan setakat JPN..aku pun nak diorang lulus gak..lepas sembang ngan k.bani tu..aku mula ade semangat semula...klu ckgu dahawl2 surrender..apatah lagi anak murid kan??
selepas aku abis check..about half lulus...half lagi gagal...aku expect sume gagal...tapi nasib baik ade gak yang lulus...lastly... (thanks guys...you make me happy..i am proud of you guys)..kalau selaras dulu cuma 11 org lulus...now 14 org plak...ade pertambahan lagi 3 org..syukur...apepun ade peningkatan...kan2...aku tengok bdak2 yang lulus tu mmg ade komitmen blajar....tapi ade gak yg gagal tu...komitmen mmg baik...tapi mgkin susah nak terima..dan ade gak muka2 yg mmg patut gagal...sbb mmg mls blajar...datang skolah untuk main2 je..hmm..pada yg gagal tu...jumpa lagi di exam hall ye...korang kena re-sit exam yg korg gagal until lulus...hahaha...and for me....jumpa di bilik pengetua ye...reka 10 alasan nape budak aku fail...huhu...susah tu....namun begitu...aku tetap akan bersemanagt mengajar diorang...mungkin sebelum ni teknik tak berapa btul...jadi kena try teknik lain plak..usaha untuk perbaiki p&p supaya berkesan...harapnye...tugasan2 lain xlah dtg berduyun2 ye...murid2ku...after cuti ni..siaplah korang...
i am happy being a teacher..

2 comments:

  1. Bile bace blog ni teringat zaman mule2 jd ckgu dulu, cam ni gak.Sabo je le, yang pntg kite dah wat yg terbaik, sentiasa ingatkan pelajar utk belajar bersungguh-sungguh itu saje yang kita boleh buat kan... Selamat Maju Jaya CIKGU!

    ReplyDelete
  2. huhu~~.. bdk SMAI mmg mcm tu..xde usaha... klu ada kedai jual sokalan bocor pon mereka xde usaha nak gi beli..apa lagi nak carik jwpn.. so klu ko hrp diorg stdy utk exam..means ko ni sma level dgn mat jenin ar.. ko nak ke jd mat jeniah? jgn risau...aku xmrah ko..bdk aku pon ma jek... merah jek smua hahahaha.. ;p

    ReplyDelete